Uw droom, uw zaak

Het ideaalplaatje

Elk bedrijf begint met een droom. Uw droom. Op basis van die droom ontstaan uw missie en visie. Uw droom is daarmee de basis voor alles. Strategie, inrichting, personeelsbeleid, omgangsvormen, marketing, sales en aftersales: alles is - in het ideale geval - gericht op de ambitie uw droom te realiseren.

Uit de wetenschap weten we dat mensen erkenning zoeken en een verschil willen maken in hun leven. Mensen willen er toe doen, betekenisvol leven. Hoe mooi zou het zijn als die betekenis gevonden kan worden in het helpen realiseren van uw droom?

In dat ideale geval is uw organisatie "een geheel van samenwerkende individuen die een gemeenschappelijk doel nastreven." Uw droom. Er ontstaat een ongekende energie, synergie en saamhorigheid. Uw medewerkers zijn intern betrokken en 'zelfbenoemd ambassadeur'. Uw bedrijf 'vliegt'.

De nachtmerrie

Wanneer het gemeenschappelijke doel ontbreekt, of als het 'business as usual' wordt, dan loopt uw bedrijf het risico af te glijden tot uiteindelijk "een geheel van werkende individuen die verschillende doelen nastreven." Dat kan leiden tot tegenstrijdige en/of onduidelijke doelstellingen, factievorming, frictie, een verhoogde kans op arbeidsconflicten en een daarmee samenhangend verhoogd verzuim en personeelsverloop. Het oorspronkelijke doel, het realiseren van uw droom, staat in ieder geval niet langer voorop. Uw droom vervliegt.

De uitdaging

Uiteraard wil elke organisatie op het ideaalplaatje uitkomen. De uitdaging is om daar te komen, of - als je daar al bent - er te blijven. Dat lukt alleen als uw droom breed gedeeld wordt, door uw mensen gedragen wordt en als er daarnaast bereidheid is om kritisch naar de eigen organisatie te kijken, de invloed van mensen daarin en om daarvan te leren. Zo kunt u uw positieve aandeel en invloed weer vergroten en - gekoppeld - het plezier in het werk voor iedere werknemer.

Onze oplossing

Uw verantwoordelijkheid kunnen we niet van u overnemen. We kunnen u wel helpen uw droom te verscherpen, te delen en te vermenigvuldigen. Ook kunnen we een 'verkeerd' tij helpen keren. Dat doen wij vanuit twee perspectieven tegelijk.

Vanuit het organisatiegerichte perspectief kijken we naar uw droom. Is die helder en voor iedereen te begrijpen? 'Leeft' die? Zijn de strategie, doelstellingen, KPI's,  inrichting en programma's in lijn met die droom? Hoe zit het met uw governance, besluitvormingsprocessen, procedures en informatiearchitectuur? Krijgen betrokkenen het inzicht, de handelingsruimte en faciliteiten om ook actief bij te kunnen dragen?

Vanuit het mensgerichte perspectief kijken we niet alleen naar uw medewerkers, maar ook naar het effect van uw beleid. Begrijpt elke medewerker wat het eigen aandeel is in het realiseren van de droom? Zijn uw mensen mee-werkers en mee-denkers die uw droom helpen realiseren? Hoe zit het met omgangsvormen, bedrijfscultuur, verzuimprotocollen, enzovoorts? Hoe herkent u de competenties, talenten en drijfveren van uw mensen? En hoe krijgt u ze op de plek waar u beiden het meest betekenisvol kunnen zijn?

Vanuit die twee (veelvoudige) perspectieven adviseren we u over aanpassingen in uw specifieke aanpak en beleid. We maken voor u een scherpe analyse die de basis vormt voor een lerend veranderingstraject naar uw droom. U kunt rekenen op praktische handvatten waarmee u de volledige regie krijgt en houdt in termen van ambitie, tijd en financiën. We kunnen dit traject in zijn geheel of in onderdelen voor u uitvoeren. We kunnen u daarin begeleiden terwijl u het zelf doet, u kunt het ook helemaal zelfstandig uitvoeren. U bepaalt. Zo wordt en blijft uw droom uw zaak en creëert u richting en betekenis voor uw bedrijf én uw mensen.

Onze droom

Uw droom is úw zaak. Onze droom is dat uw droom blijft leven en dat u uw medewerkers daarmee inspireert. Gelukkige bedrijven én gelukkige medewerkers. Het kan écht!

Zie ook onze diensten.

Bent unieuwsgieriggeïnteresseerdgeïnspireerdenthousiastgealarmeerd'gewoon'geraakt?