Organiseren is mensenwerk
Op school leren we dat... “een bedrijf een geheel is van samenwerkende individuen die een gemeenschappelijk doel nastreven”. Als het in de praktijk over 'een bedrijf' gaat, wordt echter al snel gesproken en gedacht in termen van bedrijfsdoelen, diensten en processen. We zien gelukkig ook een andere tendens, een trend waarbij bedrijven inzetten op het behoud van hun mensen, op een open samenwerking en op het welzijn van hun mensen. Dat is een ontwikkeling die wij van harte onderschrijven.
De uitdaging
Enerzijds is elk mens in uw organisatie naast een bron van arbeidscapaciteit of 'productiecentrum' ook een bron van sociale cohesie, informatie, kennis, kunde en innovatie. Daarbij is een betrokken medewerker ook nog eens een ambassadeur voor uw organisatie. Een medewerker vertegenwoordigt voor uw organisatie dus veel meer dan de taak of functie waarvoor deze is aangetrokken.
Anderzijds is een medewerker ook 'gewoon een mens'. Iemand die werkt om te leven, niet andersom. Dat terwijl menig medewerker meer tijd doorbrengt met het werk dan met het eigen gezin / sport / hobbies / sociale kring. Het houden van een gezonde balans tussen werk en privé is fundamenteel voor het krijgen en behouden van werkgeluk.
Enerzijds roept dit vragen op als: Hoe zorg je ervoor dat mensen het gevoel krijgen dat ze er toe doen? Hoe benut je de vele 'ogen' die uw bedrijf rijk is? Hoe organiseer je de enorme creativiteit die uw mensen bezitten? En hoe zorg je ervoor dat die goede ideeën ook daadwerkelijk omgezet worden in succesvolle optimalisaties / diensten / producten / klanten-aanwas?
Anderzijds roept dit op tot kritische (organisatorische) zelfreflectie. Moeten uw medewerkers echt elke dag in de file staan, of kan dat ook anders? Zijn al die vergaderingen echt nodig? En moeten dan alle deelnemers ook echt fysiek aanwezig zijn? Beschikt u over de juiste ondersteunende tools? We weten al sinds de jaren tachtig dat goed gefaciliteerde internationaal verspreide teams effectiever en doelmatiger zijn dan minder gefaciliteerde teams verspreid over een paar verdiepingen in één kantoorgebouw. Benut u die kennis? Oftewel: hoe minimaliseer ik de negatieve impact van werk op mijn mensen en maximaliseer ik de positieve impact ervan?
Voor elke (type) bedrijf zullen de vragen en antwoorden anders zijn.
Onze oplossing
Onze strategisch adviseurs gaat graag met u het gesprek aan. Samen met u gaan zij op zoek naar de vragen en antwoorden die bij úw bedrijf en úw mensen passen. Wij garanderen u dat ze u positief zullen verrassen.
Samen met u helpen zij uw organisatiestructuur zodanig te versterken met passend beleid en voorzieningen, dat er een structureel leer- en verbeterklimaat ontstaat. Daarin ontstaat ruimte om de kennis, kunde, inzichten en creativiteit van uw mensen te delen, te ontwikkelen en tot concrete resultaten te brengen. Het effect is dat uw organisatie meer wordt dan de som van de individuen. Samen staat u sterker dan elk van u alleen.
Daarnaast helpen zij u om 'het organiseren' van uw organisatie te minimaliseren tot wat echt nodig is. Daarbij helpen ze u om de flexibiliteit te maximaliseren, zodat uw mensen betere mogelijkheden krijgen privé en werk in balans te brengen. En wel zodanig dat u geen 'grip' verliest.
We zijn realist genoeg om te beseffen dat dit een lang traject kan zijn. En dat u nu niet kunt overzien waar u terecht komt en/of u daar wel voldoende 'return on investment' uit kunt halen. (Wij denken van wel.) Maar ook een reis van 10.000km begint met een enkele stap. Met het juiste inzicht en een paar simpele aanpassingen kunnen we u al een heel eind op weg helpen. Informeer naar úw mogelijkheden.
Gelukkige bedrijven én gelukkige medewerkers: het kan écht. Ellersense, verstand van zaken en van mensen.